Codul rutier special pentru trotinete electrice: cât de mare ar putea fi amenda
Pe cât de mult au dovedit administrațiile locale că nu le pasă de cei care merg pe bicicletă sau trotinetă, pe atât de mult ar vrea să-i taxeze cumva. Codul rutier actualizat prevede schimbări destul de mari pentru cei care folosesc astfel de alternative de transport.
Din 2019 avem mai multe platforme de închiriat trotinete electrice în București și România. Totodată, sunt români care și-au cumpărat așa ceva. Iar problema pistelor pentru biciclete există aproape de când lumea. Însă, din iunie, se discută despre un proiect care să legifereze cumva mersul pe trotinete electrice și biciclete. Introducerea trotinetelor electrice în codul rutier e o premieră.
Proiectul de lege prevede modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Dacă acesta va trece de vot în Parlament, va reglementa și circulația cu trotinetele electrice. Deocamdată, a primit raport favorabil de adoptare. Astfel, codul rutier va avea ceva reguli și pentru mijloacele alternative de deplasare.
Cum s-ar putea schimba codul rutier pentru trotinete electrice
Prima idee e ca cei care merg pe-o trotinetă electrică să aibă cel puțin 14 ani. E același caz ca la biciclete. Totodată, o reglementare introdusă expres prin această propunere legislativă va fi obligația minorilor sub 16 ani de a purta cască de protecție. Această modificare în codul rutier se va aplica atât în cazul trotinetelor electrice, cât și în cazul bicicletelor.
O idee sănătoasă e ca trotinetele electrice să fie echipate cu lumini și dispozitive reflectorizante. Și, pentru că vorbim de codul rutier pentru biciclete aplicat trotinetelor, o obligație va fi ca atunci când există pistă de biciclete să circuli cu trotineta pe acolo.
În cazul în care nu există pistă, ceea ce se întâmplă des în București, trebuie să circuli cât mai aproape de partea dreaptă a drumului.
Ce amenzi sunt prevăzute în acest proiect
Ziceam la început de amenzi, pentru că aici va fi dezbaterea mai mare. Vor fi sancționați cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni. Asta înseamnă între șase și opt puncte de amendă (un punct de amendă este 145 de lei, ceea ce înseamnă că amenzile ar putea ajunge chiar și la 1.160 de lei).
Nu în ultimul rând, merită menționat că proiectul de lege propune și-o definiție a trotinetei electrice independent de ce reguli trebuie să respecte în codul rutier. Astfel, e: „vehicul cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW”.
Era nevoie de așa ceva în codul rutier, deoarece trotinetele electrice pot ajunge și la 25 km/h și intră în categoria mopedelor pentru care e nevoie de permis de conducere categoria AM. Implicit, fiind definite ca mai sus, nu vei avea nevoie de permis.